Mijn ervaringen als au pair in Parijs // Deel 2

Vandaag neem ik jullie mee in het tweede deel van mijn ervaringen als au pair in Parijs, waar ik van 2011-2012 heb gewoond!
Als au pair was ik niet 24/7 met de kinderen bezig, integendeel zelfs. Drie dagen in de week ging in naar ‘school’. Ik volgde een cursus Frans, waarbij ik natuurlijk alles over de taal leerde én wat meer inzicht kreeg in de Franse cultuur. Deze lessen waren ’s ochtends vroeg, waardoor ik in de middag de tijd had om lekker door Parijs te struinen. Aangezien Institut Parisien, waar ik mijn cursus volgde, midden in Parijs zat, kon ik overal makkelijk heen. Naast de middagen was ik ook bijna elk weekend vrij. In het begin was het nog een beetje eenzaam en ben ik in mijn uppie op avontuur geweest. Ik bezocht, lekker standaard, de Sacre Coeur en de Arc de Triomphe.


1arcieatry2zzzzz

Niet de enige Nederlandse au pair in Parijs
Na een week of twee kreeg ik een berichtje van een Nederlands meisje. Zij woonde hier ook als au pair en had mijn blog, die ik destijds bijhield, ontdekt. Ze bleek vlak bij mij te wonen! Ze wees me op de facebook pagina die was aangemaakt voor Nederlandse au pairs in Parijs. Hierdoor leerde ik veel meiden kennen, waar ik lekker mee op pad kon! Een keer spraken we af met alle meiden van de groep, dit liep tegen de dertig, om samen Sinterklaas te vieren. Wat was dat fijn, om een feest van ‘thuis’ met Nederlandse meiden te vieren!

Met een vriendinnetje op pad!
Met een vriendinnetje op pad!

Kerst in Parijs!
Ik vertrok begin november naar Parijs, waar toen al volop de kerstsfeer te vinden was! Rondom kerst is toch wel een van de mooiste momenten om in deze stad te zijn. Elk weekend waren we wel te vinden op de kerstmarkt op de Champs-Élysées. Hier staan wel honderd kleine ‘huisjes’ met elk een eigen thema. Van zeepjes tot braadworsten, je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het daar! Ook in mijn Franse klas bleef kerst niet onopgemerkt. De docente kwam met het idee dat iedereen iets zou maken wat typisch was voor zijn of haar cultuur. Gezien onze groep bestond uit o.a. meiden uit Finland, Estland, Engeland en een jongen uit Duitsland werd dit heel divers! Zelf bakte ik (natuurlijk) appeltaarten.

Kerstdiner met mijn Franse klas
Kerstdiner met mijn Franse klas

Met de kerstdagen kwamen mijn ouders en broertje mij opzoeken. We brachten een paar dagen door in een hotel en vierden samen Kerst. Eindelijk kon ik een heel klein beetje mijn nieuwe ‘woonplaats’ laten zien. We gingen lekker uit eten en bezochten de hoogste wolkenkrabber van Parijs: de Tour Montparnasse. Als je geen last van hoogtevrees hebt raad ik je zeker aan om deze toren te ‘beklimmen’. Je gaat met de lift in 38(!) seconden naar de 56e verdieping op 200 meter hoogte. Wat een waanzinnig uitzicht heb je dan!

IMG_1703IMG_1692IMG_1592

Een bijzondere oud en nieuw
Oud en nieuw vierde ik samen met twee andere au pairs. Het werd een avond om nooit te vergeten. Toen we om twaalf uur buiten stonden met onze sterretjes, bleek dit het enige vuurwerk wat we zagen. Omdat we iets buiten Parijs waren in een wat hoger gelegen dorpje, hadden we uitzicht op de Eiffeltoren. Maar niks, he-le-maal niks. Vuurwerk was dat jaar verboden geloof ik.. Dan maar op naar Parijs! Met een fles Malibu, netjes overgegoten in een fles cola ;), stapten we de metro in. Op naar het feestende Parijs! Helaas werd in Parijs zelf mijn mobiel gestolen en heb ik nog rondjes gereden in een politieauto… Maar dit mocht de pret niet drukken! Tot in de late uurtjes hebben we lekker gefeest en waren mijn eerste maanden als au pair een feit!

Bisous, Susanna

DSC02297

One thought on “Mijn ervaringen als au pair in Parijs // Deel 2

  1. Oeh, die lift in de tour Montparnasse… voor iemand (als ik) met claustrofobie niet fijn.
    Maar het uitzicht maakt alles goed, fantastisch!
    Wat ik me van het kerstbezoek aan jou herinner zijn de mannetjes met gepofte kastanjes overal 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

