Kerst in Pau en Sinterklaas vieren in Bordeaux!

Hoi allemaal!
Dit is waarschijnlijk mijn laatste blog van 2016, want over precies 3 dagen vlieg ik terug naar Nederland voor de feestdagen! De afgelopen weken zaten weer vol met hoogtepuntjes. Zo bezochten we onze klasgenoten in Bordeaux, gingen we luxe uit eten met onze mentor, toverde Pau om tot een kerststad en was ik wel 3x in de bioscoop te vinden!

Kerstsfeer 
Het laatste weekend van november werd Pau eindelijk omgetoverd tot een kerststad! Overal in het centrum is kerstmuziek te horen en op het grote plein staat een kerstmarkt. Christmaslover Susanna en Emmy trokken er natuurlijk op uit om een beetje kerstsfeer te proeven! Er staat elk jaar een Grande Roue in Pau, oftewel een reuzenrad. Voor 4 euro mag je 4 keer rond en dat vonden we best een goed idee. Helemaal bovenin het reuzenrad vond ik het niet meer zo’n goed idee, maar Emmy heeft me er (hard lachend) doorheen gesleept, haha! We dronken heerlijke vin chaud en gingen na genoeg kerstmis te hebben opgesnoven naar de bios om Fantastic Beasts te zien. Het zou niet de enige keer zijn dat we in de bioscoop te vinden waren..
De dag erna waren we er namelijk weer! Nu voor de film Trolls. Stiekem een kinderfilm, maar ach wat maakt het uit haha. Als je een vrolijke film wilt zien is dit een aanrader, we kwamen namelijk lachend de bios uit!

 

Uit eten met onze mentor
Op woensdagavond waren Emmy, Joanna en ik uitgenodigd om met onze ‘Franse mentor’ een hapje te gaan eten. Dit deden we in Les Pipelettes, een klein restaurantje in het centrum van Pau met een heel bijzonder concept. Het is namelijk zo dat de chef elke dag kijkt wat ze aan lokale producten kan vinden op de markt en daarmee stelt ze een menu samen. Elke avond staat er dus een ander 5(!) gangen menu op het programma. We aten dingen die ik nog nooit eerder had gezien of geproefd, zoals citroensoep en een stukje duivenvlees.. Maar alles was heel lekker en het was echt een bijzondere ervaring!

 

Sinterklaas vieren in Bordeaux!
Het weekend van 2 tot 4 december was het tijd voor de ‘Pautjes’ om bij de ‘Bordeautjes’ op bezoek te gaan! Onze Nederlandse klasgenootjes waren in oktober hier op bezoek geweest en dus moesten wij natuurlijk ook kijken hoe zij leven in Bordeaux! Omdat ik twee weken eerder al heel Bordeaux met mama had verkend, kende ik het al een beetje. Maar er stonden nu totaal andere dingen op de planning! De eerste nacht sliepen we allemaal verdeeld bij onze klasgenootjes. Heel leuk om te zien hoe zij wonen! Op zaterdag maakten we een winterse wandeling door het Jardin Public. Een écht winterse wandeling want er zat in Bordeaux qua temperatuur een verschil van minimaal 10 graden met Pau! In Pau lijtk het namelijk gewoon weer zomer te worden qua temperatuur.. Daarna bezochten we de gezellige kerstmarkt, waar we natuurlijk weer vin chaud dronken. Wat hebben we er van genoten ;). Bordeaux is trouwens echt prachtig met alle kerstversiering!
In de avond stond er iets heel leuks op de planning, namelijk Sinterklaas vieren! We hadden allemaal een paar kleine cadeautjes gekocht waar we, bij Farah thuis, een dobbelspel mee deden. De lampjes hieronder op foto is één van mijn gewonnen cadeautjes! We luisterden de meest irritante sinterklaasliedjes en ook hadden we allemaal Nederlands snoepgoed verzameld! Na een hele leuke avond bleven we allemaal bij Farah slapen: met 7 man op 1 kamer. Het was echt een heel leuk weekend, waarin we veel hebben gelachen :).

 

Kerstdiner
De maandag na het weekend in Bordeaux werd er door de universiteit een kerstdiner georganiseerd voor alle buitenlandse studenten. De kerstmuziek was de grote afwezige, maar het diner was heel gezellig! We wisten niet wat we moesten verwachten bij het diner en het bleek uiteindelijk een soort kantinemaaltijd 2.0 te zijn. Mét foi gras, hebben we dat toch ook maar mooi geproefd! Aanschouw hieronder de aantrekkelijke foto van het diner + alle studenten bij elkaar!

 

Een weekend vol leuks! 
Afgelopen vrijdag belandden we weer in de bioscoop. Twee dagen eerder was er een nieuwe film uitgekomen met Omar Sy in de hoofdrol. Je weet wel: die grappige, lange acteur van Intouchables. Ik had de trailer gezien bij een van de vorige bioscoopbezoekjes en daaruit trok ik al snel de conclusie dat dit een goede film zou worden. En dat werd het ook! Wat een mooie film was het, ik heb het niet droog kunnen houden aan het einde. En de rest van de zaal ook niet konden we horen ;). Als je hier klikt kun je de trailer bekijken: klik hier! In Nederland komt hij eind januari in de bioscoop!

Zaterdagavond ging ik met Emmy en Juan de stad in voor het Fête des lumières. Op de lange boulevard stonden allerlei verlichte ballonnen en ik geloof dat ook heel Pau op de boulevard liep, ik heb het nog nooit zó druk gezien hier. We wandelden wat door de jardin enchanté, om te wachten op het ‘grote spektakel’ van de avond. In de betoverde tuin kon je een afschuwelijk enge kerstman bezoeken en ze hadden alle dieren uit de plaatstelijke kinderboerderij geleend. Van ganzen tot ezels, alles was er! Het feest begon met een spektakel waar we toch net iets meer van hadden verwacht, omdat de omroeper al 5x had verteld dat het zo spectaculair zou worden. Er kwamen namelijk 6 verlichte mensen langslopen die op een trom sloegen. En ja, zo suf als dit klinkt zo was het ook 😉 Maar daarna kwam het vuurwerk en  dat was wel echt de moeite waard!

 

We sloten het weekend af door te gaan bowlen. Op ongeveer een kwartiertje lopen zit een bowlingbaan waar we ons goed vermaakt hebben! Eenmaal buiten was de lucht hier weer prachtig verlicht door de zonsondergang! Elke avond is het hier genieten van de mooiste luchten! ’s Avonds hadden Emmy en ik Juan uitgenodigd om pannenkoeken te komen eten. Na ongeveer een uur bakken (op die verschrikkelijke kookplaten hier, i’m not gonna miss them!) stond er een enorme stapel met heerlijke pannenkoeken! En ze zijn gelukkig goed gekeurd door onze Spanjaard!

 

De paar tentamens die ik had voor de vakantie zijn gemaakt, waardoor ik nu helemaal vrij ben. Gisteren brachten Emmy en ik nog een dagje door in de stad, waar we ineens Oh Denneboom van Jan Smit uit de speakers hoorden knallen! Verder ben ik vooral bezig met inpakken, want donderdag stappen Emmy en ik de trein in naar Bordeaux om de volgende ochtend het vliegtuig te pakken naar Nederland! Ruim 2 weken ben ik lekker thuis met de feestdagen! Daarna mag ik van 2 t/m 10 januari tentamens maken en vliegen we precies over een maande, op vrijdag 13 januari (goed uitgekozen hé!) definitief terug naar Nederland!

Liefs, Susanna

2 thoughts on “Kerst in Pau en Sinterklaas vieren in Bordeaux!

  1. Superleuke blog en leuk om op de foto’s Pau in kerstsferen te zien. toen ik er was werd het eerste houten stalletje neergezet weet je nog. En hing er verlichting maar ja, wanneer zou die gaan branden.. Nu is alles verlicht, versierd en vol met kerstkramen. Gelukkig heeft Zeist ook zijn ‘kerst-charme’, in de vorm van een ijsbaan op Belcour 🙂
    http://www.opdeheuvelrug.nl/agenda/3729681130/schaatsen-in-zeist
    xx Ellen

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

